XB-1 на Boom Supersonic преодоля звуковата бариера

XB-1 на Boom Supersonic преодоля звуковата бариера (Видео)

XB-1 на Boom Supersonic преодоля звуковата бариера. Частният самолет на Boom Supersonic влезе в историята, след като неговият прототип на реактивен самолет XB-1 преодоля звуковата бариера за първи път при тестови полет над пустинята Мохаве в Калифорния.

Свръхзвуковият полет на XB-1 се проведе в същото историческо въздушно пространство, където Чък Йегър преодоля звуковата бариера за първи път през 1947 г., сред много други исторически първи постижения. 

XB-1 на Boom Supersonic преодоля звуковата бариера

Главният тестов пилот Тристан „Джепето“ Бранденбург излетя днес с тестовия самолет на компанията. Около 11,5 минути след началото на полета, на височина 10 668 метра, самолетът надхвърли скоростта на звука (1235 км/ч или Мах 1).

Снимка: boomsupersonic.com
XB-1 премина Мах 1

„Беше привилегия и връхна точка в моята кариера да бъда част от екипа, който постигна този крайъгълен камък – всеки един член на този екип беше от решаващо значение за нашия успех“, каза Тристан Бранденбург, главен тестов пилот за Boom Supersonic 

  • ХВ-1 се превърна в първия граждански самолет, летял със свръхзвукова скорост над континенталната част на САЩ.
  • XB-1 премина Мах 1 още два пъти по време на полета – на 17-ата и 22-ата минута след излитането, за да се тества управляемостта на самолета при свръхзвуков режим.
  • Самолетът кацна около 30 минути след излитането със специално разработеното си колесно шаси.

Тестовият полет беше излъчван на живо чрез интернет от сателитната мрежа Starlink на SpaceX.

строга серия от 11 тестови полета

След встъпителния си полет през март 2024 г., XB-1 завърши строга серия от 11 пилотирани от хора тестови полета при все по-предизвикателни условия за оценка на системите и аеродинамиката.

В хода на кампанията за полетни тестове екипът на XB-1 систематично разширява обхвата на полета чрез дозвукови, трансзвукови и свръхзвукови скорости – като същевременно поема интелигентни рискове и поддържа безопасността като основен приоритет.

видео:

Свръхзвуковият полет на XB-1 бележи първия път, когато независимо разработен реактивен самолет е преодолял звуковата бариера.

Boom проектира, построи и управлява първия в света независимо разработен свръхзвуков самолет – първият граждански свръхзвуков самолет, произведен в Америка.

XB-1 на Boom Supersonic преодоля звуковата бариера
Запознайте се с екипа, създал първия американски граждански свръхзвуков самолет. Снимка: boomsupersonic.com

„Свръхзвуковият полет на XB-1 демонстрира, че технологията за пътнически свръхзвуков полет е налице“, каза основателят и главен изпълнителен директор на Boom Supersonic Блейк Шол.

  • „Малка група от талантливи и всеотдайни инженери постигна това, което преди това отнемаше правителства и милиарди долари. След това разширяваме технологията на XB-1 за свръхзвуковия самолет Overture. Нашата крайна цел е да донесем предимствата на свръхзвуковия полет на всички.“
  • Този самолет съдържа много от технологиите, които ще ни позволят да създадем свръхзвуков пътнически самолет, достъпен за масовите потребители„, заяви Грег Крауланд, бивш главен инженер и съветник на Boom Supersonic.

след оттеглянето на concorde

Отломките на пистата бяха обвинени за спуканата гума, която проби един от резервоарите за гориво. Това накара свръхзвуковия пътнически самолет „Конкорд“ да се разбие, отнемайки живота на 113 души.

Злополучният Concorde на Air France мигове преди да се разбие през 2000 г. Снимка: Wikipedia

завръщането на свръхзвуковите полети

Първият свръхзвуков полет на XB-1 бележи първия пилотиран от хора граждански свръхзвуков полет след оттеглянето на Concorde преди повече от 20 години, проправяйки пътя за завръщането на комерсиалния свръхзвуков полет на борда на Overture.

Следващият фокус на компанията ще бъде върху Overture, свръхзвуков пътнически самолет, който ще „донесе предимствата на свръхзвуковия полет на всички“, каза Блейк Шол, основател и главен изпълнителен директор на Boom Supersonic.

XB-1 на Boom Supersonic преодоля звуковата бариера
Снимка: boomsupersonic.com

Overture

Overture ще превозва 64-80 пътници със скорост 1,7 Маха, около два пъти скоростта на днешните дозвукови самолети, по над 600 глобални маршрута. 

XB-1 осигурява основата за Overture, валидира ключови технологии, като същевременно установява култура на безопасността на първо място. Технологиите, доказани чрез тестовата програма на XB-1, които ще се прилагат и за Overture, включват:

  • Свръхзвукови всмукателни отвори: всмукванията на двигателя на XB-1 забавят свръхзвуковия въздух до дозвукови скорости, като ефективно преобразуват кинетичната енергия в енергия на налягането, което позволява на конвенционалните реактивни двигатели да захранват XB-1 от излитане до свръхзвуков полет.
  • Система за визуализация с добавена реалност: XB-1 и Overture имат дълъг нос и висок ъгъл на атака за излитане и кацане, което затруднява пилотите да виждат пистата пред себе си. И двата самолета използват система за визуализация с добавена реалност, за да осигурят отлична видимост на пистата – без тежестта и сложността на подвижния нос като този на Concorde. 
  • Цифрово оптимизирана аеродинамика: Инженерите са използвали симулации на изчислителна динамика на флуидите (CFD), за да изследват хиляди дизайни за XB-1. Резултатът е оптимизиран дизайн, който комбинира безопасна и стабилна работа при излитане и кацане с ефективност при свръхзвукови скорости. CFD също се използва широко в програмата Overture.
  • Композитни материали от въглеродни влакна: както XB-1, така и Overture са почти изцяло направени от композитни материали от въглеродни влакна, което води до усъвършенстван аеродинамичен дизайн със здрава, лека структура. 
Снимка: boomsupersonic.com
Относно Boom Supersonic

Мисията на Boom Supersonic е да направи света значително по-достъпен чрез полети, които са по-бързи, по-достъпни, по-удобни и по-устойчиви. 

Свързани публикации
Общо
0
Споделете