Дубайски шоколад: Вирусната сензация, която разтърси световния пазар на шамфъстък

Едва ли има човек, който все още да не е чувал за популярното сладко изкушение Дубайски шоколад. Този десерт известен още като „Can’t Get Knafeh Of It“, се превърна в глобален феномен, предизвиквайки недостиг на шамфъстък и променяйки динамиката на световната сладкарска индустрия. Създаден от базираната в Дубай компания FIX Dessert Chocolatier през 2021 г., този луксозен десерт комбинира млечен шоколад с крем от шамфъстък, тахан и хрупкави парченца кадаиф, вдъхновен от традиционния арабски десерт кюнефе.

Вирусният ефект на социалните медии

През декември 2023 г., TikTok инфлуенсърката Мария Вехера публикува видео, в което опитва „Can’t Get Knafeh Of It“ в автомобила си. Клипът бързо стана популярен, събирайки над 125 милиона гледания и предизвиквайки глобален интерес към продукта. Това доведе до масово търсене на шоколада, въпреки че оригиналната версия се продава само в ОАЕ чрез приложението Deliveroo в ограничени количества и часове.

@mariavehera257 @fixdessertchocolatier WOW, JUST WOW!!! Can’t explain how good these are! When a chocolate, a dessert and a piece of art meet this is what you get! 🍫 "Can't Get Knafeh of it," "Mind Your Own Busicoff," and "Crazy Over Caramel." Order on Instagram Chatfood or Deliveroo and let me know what’s your FIX? Instagram : fixdessertchocolatier #asmr #foodsounds #dubai #dubaidessert ♬ оригинальный звук – mariavehera257

Глобален недостиг на шамфъстък

Внезапният скок в търсенето на шамфъстък, основна съставка в дубайския шоколад, доведе до международен недостиг и повишение на цените от 16,87 до 22,70 долара за килограм в рамките на година. САЩ, основен производител на шамфъстък, отчете слаба реколта, като голяма част от продукцията беше продадена с черупки, намалявайки наличността на ядките за промишлена употреба. Иран, вторият по големина производител, увеличи износа си към ОАЕ с 40% за шест месеца, съобщава The Guardian.

Реакцията на индустрията

Големи шоколадови производители като Lindt и Läderach бързо реагираха, създавайки свои версии на Дубайски шоколад. Lindt пусна „Dubai Style Chocolate“ с 45% съдържание на шамфъстъци и хрупкава кадаифова паста, наличен в избрани магазини в Европа. В Германия, сладкарници като Abu Khaled Sweets в Берлин започнаха да произвеждат свои варианти, които се разпродават за часове.

Влияние върху доставките и търговията

Турция, изправена пред нарастващи цени на шамфъстъка, започна да търси внос от Сирия, за да стабилизира пазара . В Германия, митническите служби конфискуваха 90 кг дубайски шоколад, внесен без деклариране, подчертавайки проблемите с нелегалния внос и липсата на етикетиране съобщи The Express Tribune.

Културно значение и носталгия

Създателката на шоколада, Сара Хамуда, споделя, че идеята е възникнала по време на бременността ѝ, когато търсела уникален десерт, комбиниращ вкусовете от детството ѝ. Така се ражда „Can’t Get Knafeh Of It“, съчетавайки традиционни близкоизточни съставки в модерна форма.

Въздействието на сладкия десерт върху туризма в Дубай

Успехът на шоколада оказа осезаемо въздействие и върху туризма в емирството. Все повече туристи включват посещение на FIX Dessert Chocolatier в своите маршрути, като го възприемат като „задължителна спирка“ наред с Бурж Халифа и Дубай Мол. Според доклад на Dubai Tourism, през първото тримесечие на 2025 г. се отчита 12% ръст на посетителите, търсещи кулинарни преживявания, като много от тях посочват в анкети, че са били привлечени именно от популярността на шоколада в социалните мрежи. Хотели и туроператори вече предлагат специални пакети, включващи дегустации на Дубайски шоколад и обиколки на сладкарници, а в TikTok нараства броят на влогърите, които документират шоколадовите си пътешествия из града.

Дубайски шоколад в България

Въпреки, че оригиналът на FIX Dessert Chocolatier не се предлага в България, т.нар. Дубайски шоколад е наличен почти във всички хипермаркети в страната. Разбира се, версиите на пазара не са едно към едно с оригинала, но дават сходна представа за комбинацията от хрупкав кадаиф с шамфъстък и млечен шоколад. Освен шоколада, се появиха и взевъзможни вариации на десерти наподобяващи луксозното лакомство, като Дубайска баклава, Дубайски чийзкейк, Дубайски сладолед и т.н. А все повече хора дори се пробват да си направят от луксозния десерт у дома. Това, което не можем да отречем, обаче е как социалните медии могат да трансформират нишов продукт в глобална сензация, влияейки върху потребителските навици, веригите за доставки и международната търговия.

__________________________________________

Последвайте TravelRadar.bg във FACEBOOK

Последвайте TravelRadar.bg в INSTAGRAM

Последвайте TravelRadar.bg в LINKEDIN

Последвайте TravelRadar.bg в YOUTUBE

Свързани публикации
Общо
0
Споделете