Във връзка с проведената спешна среща на заместник-министър председателя и министър на транспорта и съобщенията г-н Гроздан Караджов с ръководството на ГД ГВА и представители на летищния и наземните оператори на летище „Васил Левски“ – София, ГД ГВА публикува минималните стандарти за обслужване, съгласувани между летищния оператор „Соф Кънект“ и наземните оператори.
Предстои в понеделник 23.06.2025 г., стандартите да бъдат официализирани в споразумение с подписите на всички страни.
Минимални стандарти за обслужване на пътници на летище София
за услуги, предоставяни от компании за наземно обслужване, работещи на летище „Васил Левски“ – София
(Извадка, свързана с обслужването на пътници)
3. Критерии за качество на обслужването на пътници
При пристигане:
3.1. Осигуряване на наличен отговорен персонал за отваряне и затваряне на вратите на пътническите изходи (gate-ове) в рамките на терминала.
3.2. Насочване на пътниците от самолета към съответния вход на терминала и осигуряване на достатъчно персонал в зоната „Изгубени и намерени вещи“ – присъствието се поддържа до окончателното напускане на полета и приключване на процеса по получаване на багаж.
При заминаване:
3.3. Осигуряване на измервателни уреди за ръчен багаж на регистрационните гишета при изискване от страна на авиокомпанията.
3.4. Минимум един агент трябва да присъства на гейта не по-късно от 30 минути преди началото на качването, за да подготви обозначителни табели и редиците за приоритетно и стандартно качване, използвайки тента-бариера и измервател за багаж.
3.5. Излъчване на съобщения за качване или забавяне съгласно процедурите на авиокомпанията (при наличие на работеща аудиосистема).
3.6. Проверка на самоличността на пътниците преди качване и съгласуване на качилите се пътници с техния багаж. Ниво на изпълнение: 100%.
3.7. Предотвратяване на щети, кражби или неразрешен достъп/използване на пътническо имущество, докато то се намира под грижата и контрола на компанията за наземно обслужване.
3.8. Всички критерии от т. 3.1 до т. 3.5 и т. 3.7 следва да се изпълняват с минимум 95% ефективност за всички обслужвани полети.
4. Критерии за качество при превоз на пътници
При пристигане:
4.1. Осигуряване на транспорт между самолета и терминала при отдалечени паркинг позиции.
4.2. Максимално време за позициониране на първия автобус: ATA (действително време на пристигане) + 5 минути (освен в случаи, когато процедурите на авиокомпанията не позволяват спазване на този срок).
4.3. Незабавно подаване на следващите автобуси след тръгването на първия (валидно за всички последващи автобуси).
4.4. Всички автобуси следва да бъдат оборудвани с работещи климатични системи, осигуряващи комфорт при всякакви метеорологични условия.
При заминаване:
4.5. Позициониране на автобусите на перона пред гейта: не по-късно от 5 минути след началото на качването.
4.6. Автобусите трябва да осигуряват безпроблемно и плавно придвижване до гейтовете в терминала.
4.7. Всички критерии от т. 4.1 до т. 4.6 следва да се изпълняват с минимум 95% ефективност за всички обслужвани полети.
4.8. Всички водачи на автобуси трябва да бъдат квалифицирани съгласно вътрешните изисквания и да притежават валидно разрешително за движение по перона, подлежащо на редовен контрол от летищния оператор.
MINIMUM QUALITY STANDARDS
FOR SERVICES PROVIDED BY GROUND HANDLING COMPANIES
OPERATING AT SOFIA AIRPORT
(extract related to passenger services)
3. Quality Criteria for Passenger Services
Arrival:
3.1 Ensures availability of responsible staff for opening/closing the doors at passenger gates within the terminal.
3.2 Directs passengers from the aircraft to the correct entrance of the terminal and ensures that sufficient staff is present at Lost & Found to welcome each arriving passenger and remain in the arrivals hall until all passengers have cleared the flight and the baggage claim process is complete.
Departures:
3.3 Ensures hand baggage gauges are available at check-in desks, whenever required by the airline.
3.4 A minimum of one gate agent is available at the boarding gate at least 30 minutes before STD to ensure that gate signage is in place and priority/non-priority queues are properly organized using tensa barriers and gate bag gauges.
3.5 Makes dedicated boarding/delay announcements for specific flights in accordance with airline procedures (subject to the availability of audio infrastructure).
3.6 Ensures identification of passengers prior to boarding and reconciliation of boarded passengers with their baggage. Performance level for this criterion is 100%.
3.7 Prevents damage, theft, or unauthorized access/use of passengers’ property while it is under the care and control of the Ground Handling Company.
3.8 The criteria specified in 3.1, 3.2, 3.3, 3.4, 3.5, and 3.7 shall be met for at least 95% of all handled flights.
4. Quality Criteria for Passenger Transportation
Arrival:
4.1 Provides transport for passengers between aircraft and terminal for remote stands.
4.2 Maximum time for positioning the first passenger bus at the aircraft stand for arriving flights: ATA + 5 minutes (unless specific airline procedures prevent compliance with this target).
4.3 After the departure of the first bus under 4.2, the next bus shall be positioned immediately to ensure seamless service. This applies to all subsequent buses.
4.4 All buses must be equipped with functioning air-conditioning systems to ensure passenger comfort under all weather conditions.
Departures:
4.5 Apron buses shall be positioned at the gate no later than 5 minutes after the start of boarding.
4.6 Apron buses shall ensure smooth and uninterrupted transport to/from the terminal gates.
4.7 The criteria specified in 4.1, 4.2, 4.3, 4.4, 4.5, and 4.6 shall be met for at least 95% of all handled flights.
4.8 All bus drivers must be properly qualified according to internal requirements and hold a valid Airside Driving Permit, which is subject to regular inspection by the Airport Operator.