Новият терминал – ключов за регионалното развитие
Разширяването на летище „Васил Левски“ в София с изграждането на трети терминал ще даде стратегическо предимство на България. С него столичното летище ще разполага с най-големия наземен капацитет в тази част на Европа и ще се превърне в регионален хъб. Това заяви Хесус Кабайеро, главен изпълнителен директор и председател на УС на „СОФ Кънект“ – оператор на летището, предаде БТА.

Представяне на проекта
Кабайеро взе участие във Втория годишен форум за транспорт, логистика и спедиция на сп. „Мениджър“, проведен в Интер Експо Център – София. Той представи основните проектни характеристики на бъдещия Терминал 3, който е част от стратегията за превръщането на летище „Васил Левски“ в първото петзвездно летище в региона. Акцентът е поставен върху подобряване на пътническото изживяване.
Капацитет и нови възможности
Очаква се разширението на летището да осигури 34 изхода за обслужване на 20 млн. пътници годишно, като половината от тях ще бъдат поети от новия Терминал 3.
В условията на ограничен наземен капацитет в Европа, този проект ще бъде от ключово значение за авиокомпаниите, които увеличават своите флотилии и търсят летища с възможности за поемане на растящия пътникопоток.

Инвестиции и срокове
Строителните дейности по изграждането на Терминал 3 се планира да започнат през пролетта на 2026 г. и да приключат през април 2031 г. Общата инвестиция възлиза на 500 млн. лева, като част от средствата идват от международни финансови институции като Европейската банка за възстановяване и развитие (ЕБВР) и Световната банка.
След завършването на Терминал 3 и обединяването му с Терминал 2, Терминал 1 ще бъде закрит.

Устойчивост и бъдеще
„СОФ Кънект“ има за цел летище „Васил Левски“ да стане въглеродно неутрално до 2036 г., като това е част от дългосрочната стратегия за устойчиво развитие.
Международна подкрепа и експертни мнения
В панела, посветен на предимствата от разширяването, участваха и Владимир Михайловски – представител на Международната финансова корпорация в България, Мануела Насъл – ръководител за България на ЕБВР, Майкъл Стантън-Гедис – директор по икономическите въпроси и конкуренцията в Международния съвет на летищата, както и Пабло Ескутия – партньор и ръководител на дигиталния отдел в консултантската компания „Кърни“ (Kearney).