Последни новини
пълната концесионна такса

Вицепремиерът Караджов: От 2026 г. концесионерът на летище „Васил Левски“ – София трябва да започне да плаща пълната концесионна такса

Министерството на транспорта настоява за възстановяване на пълните плащания

Министерството на транспорта и съобщенията изисква концесионера на летище „Васил Левски“ – София, SOF Connect, да започне да плаща пълния размер на дължимата концесионна такса от 1 януари 2026 г.


За 2025 г. сумата е близо 40 млн. евро без ДДС. Това стана ясно на среща между вицепремиера и министър на транспорта и съобщенията Гроздан Караджов, изпълнителния директор на SOF Connect Хесус Кабайеро и представители на компанията.

Държавата: трафикът и приходите вече надхвърлят прогнозите

Караджов посочи, че пътническият трафик е напълно възстановен и дори надхвърля прогнозите. Приходите за периода 2021–2024 г. надминават очакваното по финансовия модел от началната дата на концесията и почти достигат нивата от офертата на концесионера.
Оперативната печалба също изпреварва прогнозите – както по COVID модела, така и по оригиналната оферта.

„Летище София е в по-добро състояние от това, което концесионерът сам е прогнозирал“, заяви Караджов.

Позицията на концесионера: плащанията да останат намалени

SOF Connect твърди, че условията за пълно възстановяване на плащанията още не са изпълнени. Компанията предлага:

  • 9 млн. евро годишно, вместо дължимите 40 млн.
  • удължаване на отсрочката до 2031 г.
  • оценка на резултатите „на кумулативна база“ за целия период от 35 години

Компанията смята, че последиците от пандемията все още влияят негативно, въпреки възстановения трафик.

Караджов: „Еквилибристики“ в тълкуването няма да бъдат допуснати

Вицепремиерът категорично възрази срещу тези аргументи:

„Не може изкуствено да се смесват годините на локдаун с годините на възстановяване. Това не е предвидено нито в договора, нито в Закона за концесиите.“

Той подчерта, че отсрочката е временна антикризисна мярка, а не трайно облекчение.
Според него пазарът е възстановен, концесията отново е печеливша и всяко забавяне ощетява бюджета и крие риск от санкции заради недопустима държавна помощ.

Спор и за ремонта на пистата

Караджов определи като необосновано искането SOF Connect да бъде компенсиран със 70–80 млн. евро за ремонта на пистата по изисквания на EASA.
Той подчерта, че:

  • стандартите произтичат от ICAO още от март 2020 г.
  • ремонтът е основно задължение на концесионера
  • в ЕС летищата на концесия покриват такива разходи сами, без държавни компенсации

Очаквания за нов анекс и изпълнение на инвестициите

Вицепремиерът заяви, че очаква:

  • подписване на нов анекс за възстановяване на пълните плащания от 2026 г.
  • ясни параметри и срокове за инвестиционната програма
  • ремонт на пистата съгласно EASA
  • ускорено строителство на Терминал 3

Държавата: твърда позиция в защита на обществения интерес

„Държавата има твърда и последователна позиция за защита на обществения интерес и няма да я променя в нечий частен интерес“, заяви Караджов.

__________________________________________

Последвайте TravelRadar.bg във FACEBOOK

Последвайте TravelRadar.bg в INSTAGRAM

Последвайте TravelRadar.bg в LINKEDIN

Последвайте TravelRadar.bg в YOUTUBE

Related Posts
Total
0
Share