Ryanair: Защо най-лошите ATC доставчици в Европа не могат да предложат качествена услуга?
Ryanair, водещата авиокомпания в Европа, отправи сериозна критика към системите за контрол на въздушното движение (ATC) във Франция, Испания, Германия, Гърция и Великобритания. Според авиопревозвача именно тези страни са отговорни за по-голямата част от закъсненията на полетите в Европа, поради хроничен недостиг на персонал и лошо управление.

Добрите примери: Как го правят Дания, Белгия, Ирландия, Нидерландия и Словакия?
Ryanair подчертава, че други европейски държави – като Дания, Белгия, Нидерландия, Ирландия и Словакия – успяват да осигурят навременни и ефективни ATC услуги, без недостиг на персонал и без така наречените “капацитетни закъснения”.
Провалът на SESAR и бездействието на Европейската комисия
Въпреки 20-годишните инвестиции в проекта SESAR (инициативата за Единно европейско небе), Ryanair подчертава пълната липса на реален напредък. Новата Европейска комисия, начело с Урсула фон дер Лайен, заявява ангажираност към конкурентоспособност и ефективност, но според авиокомпанията не предприема никакви действия спрямо зле управляваните ATC служби в големите западноевропейски държави.
O’Лиъри: “Това е държавен монопол, който не се интересува от клиентите си”
Главният изпълнителен директор на Ryanair, Майкъл О’Лиъри, заявява:
“Щом Дания, Белгия, Нидерландия, Ирландия и Словакия могат да осигурят добре функциониращи ATC услуги, защо не могат да го направят Франция, Германия, Испания, Гърция и Великобритания? Причината е проста – държавни монополи, които не се интересуват нито от обслужването на клиентите, нито от авиокомпаниите.”
Всяко лято – закъснения, замърсяване и неудовлетвореност
О’Лиъри подчертава, че тези пет държави са отговорни за над 90% от закъсненията на полети в Европа, което води до допълнителни 10% въглеродни емисии от авиацията.
“Този скандал с недостига на персонал и лошото управление не може повече да бъде толериран. Време е Европейската комисия да изиска ефективни и конкурентни ATC услуги от всички държави членки.”
Ryanair настоява за реформи и конкуренция в сектора
Компанията предлага, ако тези държави не успеят да реформират системите си, да се въведе конкуренция в ATC услугите, както се случва в други сектори. Според O’Лиъри, когато някои държави успешно управляват услугите си, няма оправдание за провалите на останалите.