Последни новини
държавна политика в туризма 2026

Националният съвет по туризъм отчете резултатите за 2025 и представи приоритетите за развитие на сектора през 2026

Националният съвет по туризъм отчете резултатите и очерта приоритетите

Националният съвет по туризъм (НСТ) проведе заседание с участието на представители на държавните институции, общини, туристическия бранш, браншови и неправителствени организации. В рамките на срещата бяха отчетени резултатите от изминалата година и очертани основните приоритети за развитието на сектора през 2026 г.

Сред ключовите теми бяха активната роля на държавата, диверсификацията на туристическото портфолио на България, подобряването на свързаността, както и справянето със структурни предизвикателства като недостига на работна ръка и силната сезонност.


Активната роля на държавата като ключов фактор

Министърът на туризма в оставка Мирослав Боршош подчерта, че настоящият форум традиционно цели да дава балансирана и реалистична оценка за състоянието на сектора. По думите му през изминалата година е било от ключово значение държавата ясно и последователно да заеме активна позиция в сектор „Туризъм“.

Освен конкретните добри резултати от летния и зимния сезон, като основен напредък беше откроено утвърждаването на държавата като реален участник в диалога с бранша.

„Ако успеем да надградим постигнатото на национално ниво през следващата година, ще можем да превърнем туризма в устойчив и стратегически значим сектор за държавата“, посочи Мирослав Боршош.


Диверсификация на туристическото предлагане и нови акценти

Сред основните теми в дискусията беше и необходимостта от диверсификация на туристическото предлагане. Министърът в оставка акцентира върху нуждата България да се представя като многопластова дестинация.

„Когато не разширяваш портфолиото си и не представяш дестинацията си като многопластова, рано или късно изчерпваш съществуващото предлагане. Затова, освен основните форми на туризъм, които носят приходи за страната, всяка година държавата трябва да има и ясен допълнителен акцент, към който целенасочено да насочва рекламата и маркетинга си“, заяви Мирослав Боршош.

Той отчете, че фокусът върху винения туризъм през 2025 г. вече е дал измерими резултати и международна разпознаваемост, а като следваща логична стъпка посочи развитието на културния туризъм с цел по-добро разпределение на туристопотока и удължаване на сезона.


Добър диалог между институциите

Председателят на Комисията по туризъм в Народното събрание д-р Десислав Тасков отчете добрия диалог между законодателната и изпълнителната власт през изминалата година. Като положителна практика той подчерта провеждането на изнесени заседания в туристически дестинации, където проблемите се обсъждат на място с бизнеса и местните власти.


Недостигът на кадри и дуалното обучение като приоритет

Недостигът на кадри беше откроен като един от най-сериозните проблеми пред сектора. В резултат на съвместната работа с бранша Министерството на туризма е обобщило конкретни потребности за между 8 и 10 хиляди работници.

Информацията е предоставена на Министерството на външните работи и ще бъде обект на последващ мониторинг с цел по-добра координация и облекчаване на визовите процедури.

По време на срещата беше инициирана и дискусия по темата за дуалното професионално обучение, като бяха представени възможностите на проекта „ДОМИНО 2: интегриране на дуалното професионално образование и обучение в БГ“, въведен от Министерството на образованието и науката за първи път през 2015 г.


Позиция на туристическия бранш и нови възможности

От страна на туристическия бранш беше дадена положителна оценка за работата на Министерството на туризма, за ясното поставяне на ключовите теми още в началото на годината, за надградените политики и запазените добри практики.

По време на срещата беше изтъкнат и потенциалът на медицинския туризъм, който може да се превърне в национален приоритет и да допринесе за удължаване на сезона и за по-добро международно позициониране на дестинация България.


Национална туристическа реклама и регулации

В рамките на заседанието беше представена Програмата за национална туристическа реклама през 2026 г.. Бяха засегнати и въпроси, свързани със законодателните промени, управлението на националните курорти, засилването на контролната функция на държавата и мерките, предприети от страна на КЗП в сътрудничество с Министерството на туризма.

Участниците се обединиха около необходимостта от тясно междуинституционално взаимодействие с цел защита на коректния бизнес и потребителите на туристически услуги.


Стратегическа визия и приемственост

В заключение министърът на туризма в оставка Мирослав Боршош подчерта стратегическата роля на сектора и необходимостта от приемственост в провежданите политики.

„В туризма има решения на стратегическите задачи, които стоят не само пред сектора, но и пред държавата като цяло. Свършената през тази година работа не беше малко и създава стабилна основа за бъдещото управление. Няма да се откажа от тази линия на работа, защото е важно да не загубим постигнатото и да продължим да надграждаме в интерес на страната“, заяви министърът и благодари на участниците за ангажираността и съвместната работа.

__________________________________________

Последвайте TravelRadar.bg във FACEBOOK

Последвайте TravelRadar.bg в INSTAGRAM

Последвайте TravelRadar.bg в LINKEDIN

Последвайте TravelRadar.bg в YOUTUBE

Related Posts
нерегламентирана екскурзоводска дейност в България
Вижте още

Министерството на туризма засилва мерките срещу нелегалните екскурзоводи

Координирани действия срещу нелоялни екскурзоводски практики Министерството на туризма започва координирани действия за ограничаване на нерегламентираната екскурзоводска дейност…
Total
0
Share