Официален старт на „Хижа на годината“ 2025
Кампанията „Хижа на годината“ 2025 ще бъде официално открита тази вечер с събитие в Дом на киното – София. За трета поредна година инициативата, посветена на българските планини и хората, които ги обитават и обичат, се осъществява от 360mag.bg и Български туристически съюз (БТС).
Гласуването ще бъде отворено от 19:30 ч. на 15 май на сайта 👉 huts.360mag.bg.
Изложба и номинации
На събитието ще бъдат обявени номинациите за тазгодишното издание. Посетителите ще могат да разгледат и изложбата на „Йеттел“, включваща най-добрите анимации от приложението за събиране на печати по програмата „100 национални туристически обекта“.
Осем категории за гласуване
През 2025 г. ентусиастите ще могат да гласуват за хижи и заслони в следните осем категории:
- Най-добра хижа/заслон, обслужвана без МПС (Devin)
- Най-добра хижа/заслон, обслужвана с високопроходим автомобил или лифт
- Най-добра хижа/заслон, обслужвана с лек автомобил (Subaru)
- Най-добър заслон, нестопанисван на място
- Хижа/заслон с най-добра кухня
- Хижа/заслон с най-природосъобразни практики (Photomate)
- Най-чиста и спретната хижа/заслон (Kärcher)
Подкрепа за нуждаещи се обекти
Освен с гласуване за любими хижи, участниците ще могат да помогнат за развитието на обекти, които имат нужда от инфраструктурни подобрения, чрез гласуване за целеви грантови програми:
- „Велохижите със SiteGround“
- „Уютна хижа“ с „Матраци TED“
- „Подновяване на маркировки и облагородяване“ с БТС и Kaufland
- „Енергиен запас за хижи“ с Photomate
- „Цветни хижи и заслони“ с „Оргахим“
Образователна мисия
Образователната роля на „Хижа на годината“ е във фокуса на тазгодишната кампания. Организаторите подчертават стремежа към:
- Отличаване и подкрепа на добрите примери
- Повишаване на туристическата култура
- Насърчаване на отговорно и осъзнато поведение в планината
Нови образователни инициативи
Сред новите кампании са:
- „Влез в кръга на Девин – Заедно за по-чисти хижи и планини“ – срещу пластмасовото замърсяване чрез преизползване и рециклиране
- „Подай ръка на билките“ – инициатива на Биопрограма за опазване на дивите билки
- „Почисти себе си и след себе си“ – акция на Kärcher, фокусирана върху личната хигиена
- „Опознаваме скритите хижи със Subaru“ – популяризиране на по-слабо известни, но ценни хижи
Образователна конференция през юни
Традиционната годишна конференция „Хижа на годината“ ще се състои на 28 и 29 юни в Националния пещерен дом край Карлуково, насочена към хижари и туристически дружества.
Партньори на кампанията
Номиниращи организации:
- Планини и хора – асоциация на планинските водачи в България
- Асоциация на парковете в България
- Сдружение за дива природа „Балкани“
- Български планинарски съюз
- Българска асоциация ски свободен и екстремен стил
- Българска маунтин байк асоциация
- Mtb-bg.com
- Екологично сдружение „За Земята“
- ТВ поредица „Разказите на хижаря“
- Българска асоциация за алтернативен туризъм
- Планинска спасителна служба
- Коалиция „За да остане природа в България“
Бизнес партньори:
SiteGround, Subaru, Photomate, Kärcher, Devin, „Матраци TED“, „Биопрограма“, „Оргахим“, Yettel
Кампанията „Хижа на годината“ 2025 обещава не само признание за най-добрите хижи, но и вдъхновяваща платформа за ангажиране на обществото в грижата за планините!