ЕС иска нов ред за ръчния багаж
През ноември 2023 г. пет авиокомпании бяха глобени с общо 179 млн. евро в Испания за „злоупотреби“, включително начисляване на такси за ръчен багаж. Тази практика предизвика остра обществена реакция, а сега Европейският съюз подготвя нови правила, които могат да променят начина, по който пътуваме.
Единен стандарт: ръчен багаж до 40x30x15 см
Министрите на транспорта в Европейския съюз предложиха въвеждане на стандартизирани размери за безплатния ръчен багаж, който пътниците могат да носят под седалката в самолета. Според предложението:
- Всеки пътник ще има гарантирано право на един безплатен личен багаж с размери до 40x30x15 см, включително колелца и дръжки.
- Новите правила ще се отнасят за всички авиокомпании, базирани в ЕС – включително нискотарифни като Ryanair, Wizz Air и EasyJet.
- Те ще важат и при полети от и към страни извън ЕС, като Великобритания.
- Авиокомпаниите от трети страни обаче няма да бъдат задължени да ги прилагат.

Проблемът с багажното отделение остава
Предложението не засяга възможността авиокомпаниите да начисляват такси за ползване на багажното отделение над седалките. Това остава широко разпространена практика сред нискотарифните превозвачи.
Според Европейската потребителска организация (BEUC) това е сериозен пропуск. Те настояват за по-ясна дефиниция на „разумен размер и тегло“, за да няма неясноти и неочаквани такси на летището.
Как стоят нещата в момента
- Ryanair: 40x20x25 см (включва колелца и дръжки)
- Wizz air: 40x30x20 см
- EasyJet: 45x36x20 см
- Размерите варират драстично, което обърква пътниците и създава рискове от допълнителни такси.
Глоби, законодателство и реакция от индустрията
През ноември 2023 г. пет авиокомпании в Испания получиха глоби за общо 179 млн. евро заради злоупотреби, свързани с ръчния багаж. Министерството на потребителските права в страната дори планира да забрани допълнителните такси за ръчен багаж изцяло.
От индустрията Ryanair заяви, че напълно спазва законодателството на ЕС. Организацията Airlines For Europe защити сегашния модел с аргумента, че той дава повече свобода на избор за клиентите.
Какво казват експертите?
„Не виждам защо не може да има универсален стандарт за допустимия багаж,“ казва пред BBC Джейн Хоукс, специалист по права на пътуващите. Мнението ѝ отразява широко разпространеното сред пътниците усещане за нуждата от по-ясни и справедливи правила в авиацията.
Новите правила на ЕС може и да не решат всички проблеми, но със сигурност поставят началото на по-справедливо и прозрачно отношение към пътниците. Унифицираните размери за ръчен багаж биха могли да премахнат една от най-големите досади при пътуване с нискотарифни превозвачи.
Следващата крачка е в ръцете на Европейския парламент. А до тогава – мерете внимателно куфара си в зависимост от авиокомпанията, с която ще летите.