Глобалната авиация ревизира прогнозите си за 2025: по-малко пътувания и приходи на фона на търговско напрежение
Ревизирани прогнози: по-малко пътници, по-ниски печалби
Международната асоциация за въздушен транспорт (IATA) обяви, че намалява очакванията си за глобалния въздушен трафик и печалбата на авиокомпаниите през 2025 г. Основните причини са:
- Нарастващи търговски бариери
- Забавяне на глобалния икономически растеж
- Нарушени вериги за доставки
Очаква се през 2025 г. да се извършат под 5 милиарда въздушни пътувания, което е значително по-малко от декемврийската прогноза от 5,22 милиарда.

Какви са очакванията за приходите?
- Нетна печалба за сектора: 36 милиарда долара
– С 600 милиона по-малко от предишната прогноза - Глобален оборот: 979 милиарда долара
– Под прага от 1 трилион долара, предвиден по-рано - Превозени товари: 69 милиона тона
– Спрямо 72,5 милиона тона в предишната прогноза

Петролът – облекчение в трудни времена
IATA подчерта, че спадът в цените на керосина дава известна глътка въздух на сектора:
Очаква се керосинът да струва средно 86 долара за барел през 2025 г., в сравнение с 99 долара през 2024 г.
Това ще доведе до намалени разходи за гориво – около 236 милиарда долара, или 25,8% от оперативните разходи на авиокомпаниите.
Основни рискове пред сектора
🔻 Геополитически конфликти, като войната в Украйна
🔻 Търговски войни и мита, особено между САЩ и основни икономически партньори
🔻 Нестабилни търговски политики, свързани с евентуално връщане на Доналд Тръмп на президентския пост в САЩ
Генералният директор на IATA, Уили Уолш, предупреди:
„Необходимо е да се избегне по-нататъшно влошаване на ситуацията. Аерокосмическата индустрия не бива да бъде заложник на търговски конфликти.“
Какво да очакваме?
Макар и предизвикателствата да са сериозни, 2025 г. все пак се очертава като по-добра за авиокомпаниите спрямо 2024 г., смятат от IATA.
Очакван нетен марж на печалба:
- Ново: 3,7%
- Предишна прогноза: 3,6%
Икономическата и търговската несигурност продължават да бъдат основен фактор, който възпрепятства възстановяването.