Здравният туризъм

Д-р Сийка Кацарова от БСБСПА: Здравният туризъм може да ни помогне за постигане на целогодишна заетост

Национална кауза: България като дестинация за целогодишен здравен туризъм

„Целта ни е да позиционираме България на европейската и световната карта като конкурентна дестинация за целогодишен здравен туризъм“, заяви д-р Сийка Кацарова, председател на Българския съюз по балнеология и СПА туризъм (БСБСПА), информира БТА. Тя се обърна към присъстващите при откриването на Четвъртата национална конференция за здравен туризъм, провеждаща се в Бургас.


Сътрудничество между институции и НПО

Кацарова подчерта, че министърът на туризма Мирослав Боршош е инициирал този план. Работата по него е започнала преди четири месеца с формиране на работна група, в която участват:

  • Министерството на туризма
  • Министерството на здравеопазването
  • Неправителствени организации

Целта е популяризиране на здравния туризъм в България и изграждане на ясна стратегия.


Медицинският туризъм като стратегически продукт

„Генералната ни цел е да добавим медицинския туризъм към портфолиото на туристически продукти, с които Министерството на туризма рекламира България на международните пазари“, каза още д-р Кацарова. Този вид туризъм ще позволи постигане на целогодишна заетост на дестинациите с устойчив туризъм.


Национална кауза с международен потенциал

„Това е национална кауза, защото вярваме в качеството на нашата медицина“, допълни Кацарова. Тя изрази уважение към българските лекари и подчерта, че страната ни разполага с:

  • Висококачествена медицинска апаратура
  • Модерни болници и дентални клиники
  • Добре обучени медицински специалисти

Урок от пандемията

Д-р Кацарова припомни, че по време на COVID-19 пандемията, именно медицинският туризъм е помогнал на държави като Германия и Испания да минимизират ефектите от спада в международните пътувания.

Преодоляването на сезонността в туристическите услуги е сред водещите цели на Министерството на туризма, заяви зам.-министър Ирена Георгиева

Здравният туризъм – повече от ниша

„За нас здравният туризъм не е просто пазарна ниша, а възможност за устойчиво развитие, привличане на нови целеви групи туристи и удължаване на активния туристически сезон“, заяви Георгиева. Тя подчерта, че това е и инструмент за насърчаване на здравословния начин на живот.


Целогодишна туристическа дестинация

Според заместник-министъра, събитието съвпада с една от основните цели на Министерството на туризма – утвърждаване на България като целогодишна туристическа дестинация, предлагаща масов и специализиран туризъм. Георгиева добави, че конференцията е важна стъпка към позициониране на страната като конкурентна европейска дестинация за здравен туризъм, с акцент върху медицинския туризъм.


Природен потенциал и експертиза

„България разполага с богат природен ресурс – минерални извори, лечебна кал, благоприятен климат и балнеоложки традиции, които трябва да обединим в качествена услуга с висока експертиза и международна разпознаваемост“, подчерта Георгиева. Според нея, здравният туризъм има и икономически ползи за дестинацията.


Роля на регионите и качеството на живот

Развитието на регионалния туристически продукт е сред акцентите в работата на Министерството. Повишаването на нивото на медицинските услуги подобрява не само туризма, но и качеството на живот на местните общности.

„Туристите получават висококачествена медицинска помощ на разумна цена, а средствата, които изразходват, подкрепят и други сектори на туризма“, допълни тя.


Медицински туризъм с глобален потенциал

Георгиева посочи, че концепцията за медицински туризъм придобива все по-голяма популярност в световен мащаб. Според нея, обединяването на медицинската експертиза с маркетинга на туристическия бизнес е ключът към позициониране на България като водеща дестинация за медицински туризъм.


Туристически данни от Черноморието

По данни за 2024 г., разпределението между български и чуждестранни туристи по Черноморието е приблизително равно. Сред чужденците водещи са:

  • Румъния – 23,2%
  • Германия – 5,6%
  • Полша – 3,4%
  • Израел – 2,4%

Други пазари включват Чехия, Великобритания, Австрия и Франция.


Вътрешността на страната – интерес от Балканите

Във вътрешността на страната:

  • 93% от туристите са българи
  • 5,3% – Северна Македония
  • 0,5% – Гърция
  • 0,4% – Румъния
  • 0,7% – Израел
  • 0,3% – Германия

Географската близост оказва влияние:

  • Туристите от Северна Македония избират СПА обекти във вътрешността.
  • Туристите от Румъния предпочитат Северното Черноморие.

Баланс между Черноморието и вътрешността

Западноевропейските туристи основно избират Черноморието за СПА и медицински туризъм, като разпределението между Север и Юг е равномерно.

„Нашата амбиция е през тази и следващите години да изравним интереса между вътрешността на страната и Черноморието“, заключи Георгиева.

__________________________________________

Последвайте TravelRadar.bg във FACEBOOK

Последвайте TravelRadar.bg в INSTAGRAM

Последвайте TravelRadar.bg в LINKEDIN

Последвайте TravelRadar.bg в YOUTUBE

Свързани публикации
Общо
0
Споделете