Национална кауза: България като дестинация за целогодишен здравен туризъм
„Целта ни е да позиционираме България на европейската и световната карта като конкурентна дестинация за целогодишен здравен туризъм“, заяви д-р Сийка Кацарова, председател на Българския съюз по балнеология и СПА туризъм (БСБСПА), информира БТА. Тя се обърна към присъстващите при откриването на Четвъртата национална конференция за здравен туризъм, провеждаща се в Бургас.
Сътрудничество между институции и НПО
Кацарова подчерта, че министърът на туризма Мирослав Боршош е инициирал този план. Работата по него е започнала преди четири месеца с формиране на работна група, в която участват:
- Министерството на туризма
- Министерството на здравеопазването
- Неправителствени организации
Целта е популяризиране на здравния туризъм в България и изграждане на ясна стратегия.
Медицинският туризъм като стратегически продукт
„Генералната ни цел е да добавим медицинския туризъм към портфолиото на туристически продукти, с които Министерството на туризма рекламира България на международните пазари“, каза още д-р Кацарова. Този вид туризъм ще позволи постигане на целогодишна заетост на дестинациите с устойчив туризъм.
Национална кауза с международен потенциал
„Това е национална кауза, защото вярваме в качеството на нашата медицина“, допълни Кацарова. Тя изрази уважение към българските лекари и подчерта, че страната ни разполага с:
- Висококачествена медицинска апаратура
- Модерни болници и дентални клиники
- Добре обучени медицински специалисти
Урок от пандемията
Д-р Кацарова припомни, че по време на COVID-19 пандемията, именно медицинският туризъм е помогнал на държави като Германия и Испания да минимизират ефектите от спада в международните пътувания.
Преодоляването на сезонността в туристическите услуги е сред водещите цели на Министерството на туризма, заяви зам.-министър Ирена Георгиева
Здравният туризъм – повече от ниша
„За нас здравният туризъм не е просто пазарна ниша, а възможност за устойчиво развитие, привличане на нови целеви групи туристи и удължаване на активния туристически сезон“, заяви Георгиева. Тя подчерта, че това е и инструмент за насърчаване на здравословния начин на живот.
Целогодишна туристическа дестинация
Според заместник-министъра, събитието съвпада с една от основните цели на Министерството на туризма – утвърждаване на България като целогодишна туристическа дестинация, предлагаща масов и специализиран туризъм. Георгиева добави, че конференцията е важна стъпка към позициониране на страната като конкурентна европейска дестинация за здравен туризъм, с акцент върху медицинския туризъм.
Природен потенциал и експертиза
„България разполага с богат природен ресурс – минерални извори, лечебна кал, благоприятен климат и балнеоложки традиции, които трябва да обединим в качествена услуга с висока експертиза и международна разпознаваемост“, подчерта Георгиева. Според нея, здравният туризъм има и икономически ползи за дестинацията.
Роля на регионите и качеството на живот
Развитието на регионалния туристически продукт е сред акцентите в работата на Министерството. Повишаването на нивото на медицинските услуги подобрява не само туризма, но и качеството на живот на местните общности.
„Туристите получават висококачествена медицинска помощ на разумна цена, а средствата, които изразходват, подкрепят и други сектори на туризма“, допълни тя.
Медицински туризъм с глобален потенциал
Георгиева посочи, че концепцията за медицински туризъм придобива все по-голяма популярност в световен мащаб. Според нея, обединяването на медицинската експертиза с маркетинга на туристическия бизнес е ключът към позициониране на България като водеща дестинация за медицински туризъм.
Туристически данни от Черноморието
По данни за 2024 г., разпределението между български и чуждестранни туристи по Черноморието е приблизително равно. Сред чужденците водещи са:
- Румъния – 23,2%
- Германия – 5,6%
- Полша – 3,4%
- Израел – 2,4%
Други пазари включват Чехия, Великобритания, Австрия и Франция.
Вътрешността на страната – интерес от Балканите
Във вътрешността на страната:
- 93% от туристите са българи
- 5,3% – Северна Македония
- 0,5% – Гърция
- 0,4% – Румъния
- 0,7% – Израел
- 0,3% – Германия
Географската близост оказва влияние:
- Туристите от Северна Македония избират СПА обекти във вътрешността.
- Туристите от Румъния предпочитат Северното Черноморие.
Баланс между Черноморието и вътрешността
Западноевропейските туристи основно избират Черноморието за СПА и медицински туризъм, като разпределението между Север и Юг е равномерно.
„Нашата амбиция е през тази и следващите години да изравним интереса между вътрешността на страната и Черноморието“, заключи Георгиева.