турски симид

Турският симид – хрупкавият символ на култура, традиции и вкус

Симидът – вкусът на Турция в едно хлебче

Ако запитате някой чужденец какво е най-популярното за похапване на крак в Турция, вероятно ще отговори: „симид и чай“. Хрупкавият геврек със сусам е не само емблематична част от закуската, но и символ на турската култура, разказва БТА.


От Оксфордския речник до Таймс Скуеър

Названието симид вече е включено в Оксфордския речник като „вид хляб, произвеждан в Турция, полят с меласа и поръсен със сусам“.
През септември 2025 г. симидът бе представен на Таймс скуеър в Ню Йорк по време на Общото събрание на ООН, в рамките на проекта „Вкусовете на Анадола“, подкрепен от Емине Ердоган. Благодарение на инициативата, турският симид вече се предлага и като замразен продукт в над 600 магазина в САЩ.


Тайната на вкуса – „пекмезлеме“

Симидът се приготвя от брашно, вода, мая и сол, понякога с масло. Овалва се в петмез (меласа) и сусам, което му придава характерната златиста и хрупкава коричка.
Журналистът Арман Къръм от „Хюрийет“ определя пекмезлемето като „тайната“ на вкуса.


Историческо наследство от XIV век

Историческите анали сочат, че симидът се е появил още през XIV век в Османската империя. Първоначално е бил предлаган в Измит като бърза храна за пътници и керваните по пътя към Истанбул.
Скоро обаче стига и до султанската трапеза – казват, че султан Сюлейман обичал да закусва с чай и симид, което популяризира продукта сред всички социални слоеве.

През XVII век Евлия Челеби свидетелства, че в Константинопол вече е имало десетки пекарни за симид.


Симидът днес – от уличните колички до кафенетата

Днес симидът се продава навсякъде – от улични сергии и колички до сладкарници и кафенета. В Истанбул разликата е видима:

  • по-дебели и пухкави симиди;
  • докато в Анкара те са по-тънки и хрупкави.

Цената му остава достъпна – между 15 и 20 турски лири (около 0,80 лв).


Бай Вели – легендата на булевард „Багдад“

Сред хилядите продавачи в Истанбул се откроява бай Вели, известен като „чичо Вели“. От 1989 г. той продава симиди на булевард „Багдад“.
„Сутрин в 6 часа получавам стоката и до вечер продавам по 600-700 броя“, разказва той. Освен симиди, до количката му винаги къкри самовар с чай.


Симидът като култура и икономика

Симидът е не само вкусна закуска, а и важна част от турската икономика.

  • В Истанбул има над 100 000 продавачи на симид.
  • Действащи са 286 фурни и 156 заведения за продажба.

Неговата достъпност и универсалност го правят предпочитан от всички – от работници до студенти и туристи.


Симидът – вкус, който обединява

Симидът е много повече от обикновен геврек – той е символ на култура, традиция, гостоприемство и общност. От улиците на Истанбул до световните сцени, славата на турския симид продължава да расте и да печели сърца.

__________________________________________

Последвайте TravelRadar.bg във FACEBOOK

Последвайте TravelRadar.bg в INSTAGRAM

Последвайте TravelRadar.bg в LINKEDIN

Последвайте TravelRadar.bg в YOUTUBE

Свързани публикации
Общо
0
Споделете