Заместник-министър Ирена Георгиева: Туризмът затвърждава ролята си като двигател на устойчивото развитие
По прогноза на Световния съвет за пътуване и туризъм (WTTC) приносът на сектор „Туризъм“ към брутния вътрешен продукт (БВП) на България ще достигне 8,4 процента през 2025 г. Това съобщи заместник-министърът на туризма Ирена Георгиева по време на представянето на отчета за изпълнението на програмния бюджет на Министерството на туризма за първото полугодие на 2025 г. пред ресорната парламентарна комисия.
„Горещо се надяваме да постигнем това увеличение спрямо отчетения дял от малко под 7 процента. Основната мисия на програмния бюджет е да гарантира устойчиво развитие на сектора и да увеличи неговата тежест в икономиката на страната“, подчерта Георгиева.
Ръст на туристическите потоци в първата половина на 2025 г.
По данни на Националния статистически институт, за периода януари – юни 2025 г. е отчетен:
- ръст от 2,9% на българските туристи спрямо същия период на 2024 г.;
- увеличение от 3,6% при чуждестранните туристи без транзитно преминаване.
Тези показатели надвишават целевите стойности, заложени в програмния бюджет – съответно 1% за вътрешен и 2% за входящ туризъм.
„Това ни дава увереност, че заложените цели ще бъдат надминати на годишна база“, коментира заместник-министър Георгиева.
Бюджетно изпълнение и финансови параметри
Министерството на туризма изпълнява бюджета си в рамките на 50% от общия годишен лимит, което Георгиева определи като „нормален и здравословен ритъм на публични разходи“.
- Общ приход: 10 905 500 лв., от които са реализирани 4 117 584 лв. (37,75% изпълнение).
- Общ бюджет: 28 818 100 лв., като с направените корекции за програмата за настаняване на украински бежанци разходите достигат 31 515 908 лв.
- Изпълнение на разходите: 50% към 30 юни 2025 г.
Основни приоритети на Министерството
Програмният формат на бюджета е структуриран в една политика – устойчиво развитие на туризма, и три бюджетни програми:
- Подобряване на политиките и регулациите в сектора
- Развитие на националната туристическа реклама и международно сътрудничество
- Администрация
Сред основните приоритети заместник-министър Георгиева открои:
- стимулиране на устойчивото развитие и специализираните видове туризъм;
- дигитална трансформация на сектора чрез изграждане на Национална туристическа система – платформа за туристически данни на национално и регионално ниво;
- утвърждаване на България като целогодишна туристическа дестинация.
Нови инициативи и проекти
- Разработен е проект на наредба за правилата и нормите за устройството и ползването на преместваеми обекти и съоръжения по морските плажове и националните курорти – предстои обществено обсъждане.
- Стартирано е обновяване на националния туристически портал, като е придобит и активиран домейнът www.visit.bulgaria.
- Разработва се единна концепция и рекламни продукти за Бранд България с нов подход за представяне на различните видове туризъм.
Разходи по програми
- Подобряване на политиките и регулациите: 1 702 943 лв. (34% от бюджета от 4 964 700 лв.)
- Национална реклама и международно сътрудничество: 7 811 536 лв. (41% от бюджета от 19 089 700 лв.)
- Администрация: 2 193 203 лв. (46% от бюджета от 4 763 700 лв.)
Предвидени са 1,5 млн. лв. за зимен туризъм и дигитални рекламни кампании до края на годината.
Капиталовите разходи възлизат на 96 535 лв., насочени към инвестиции в техника, лицензи, системи за сигурност и развитие на домейна visitbulgaria.com.
„Всички тези усилия имат една цел – да осигурим интелигентно управление на туризма и да позиционираме България като устойчива и конкурентна дестинация на световната карта,“ заключи заместник-министър Ирена Георгиева.