България с още една крачка към модерен и екологичен железопътен транспорт
София, 6 октомври 2025 г. – Българските държавни железници (БДЖ) направиха важна крачка към модернизация и устойчиво развитие на железопътния транспорт. От днес всички бързи влакове в страната се обслужват изцяло от новите локомотиви Siemens Smartron, съобщи заместник министър-председателят и министър на транспорта и съобщенията Гроздан Караджов.

Три нови локомотива влизат в експлоатация
По време на официална церемония министър Караджов въведе в експлоатация три нови електрически локомотива Siemens Smartron, носещи имената на български личности с принос към железопътното дело – Георги Икономов, Захари Стоянов и Борис Колчев.
„Още днес те ще поемат своите дежурства – два от тях ще се отправят към Бургас, а третият – към Русе,“ заяви Караджов.
Новите машини са надеждни, енергийно ефективни и безопасни, като отговарят на всички европейски стандарти за устойчив транспорт. Министърът подчерта, че целта на БДЖ е да осигури техника, която не се поврежда и не създава риск за движението, което ще намали закъсненията и ще подобри качеството на услугата за пътниците.

Модернизация на стойност над 91 млн. лв.
Локомотивите са част от договор за доставка на общо 10 нови Siemens Smartron на стойност над 91 млн. лева.
С тях флотилията на БДЖ вече наброява 24 локомотива от този тип, а последният по договора ще бъде доставен преди края на 2025 г.
Всеки от тях е оборудван с високотехнологични системи за безопасност, които намаляват риска от инциденти и оптимизират работата на машинистите.

Екологичен и устойчив транспорт
Siemens Smartron е електрически локомотив от ново поколение, разработен специално за енергийна ефективност и нисък въглероден отпечатък.
Въвеждането му в експлоатация е част от по-широката стратегия на Министерството на транспорта за:
- повишаване на надеждността на железопътния транспорт,
- намаляване на вредните емисии,
- и изграждане на устойчива транспортна система, в съответствие с целите на Европейския зелен пакт.
Поглед към бъдещето: нови вагони и европейски фондове
Министър Караджов обяви, че се работи по варианти за закупуване или наемане на нови пътнически вагони и резервни единици, за да се отговори на нарастващото търсене.
„До края на годината недостигът на пътнически вагони ще достигне 70. Разглеждаме възможности за кандидатстване по климатичния фонд на ЕС, с цел подобряване на транспортната инфраструктура и намаляване на социалните неравенства в по-бедни региони,“ уточни Караджов.
Железопътният транспорт – гръбнак на свързана България
Въвеждането на новите Siemens Smartron е не просто технически успех, а стратегическа стъпка към възраждане на железопътния транспорт у нас.
Това е инвестиция в бъдещето на мобилността, устойчивото развитие и доверието на пътниците – с поглед към една по-свързана, по-зелена и по-модерна България.