Свързаността по въздух – двигател за икономически растеж. Подробен анализ в авиацията за изминалата 2024 година на Асоциацията на българските авиокомпании.

Европейските изследвания за развитието на въздухоплаването до 2050 г. подчертават, че съществува силна корелационна връзка между въздушната свързаност и икономическия растеж на една страна. Това включва прякото влияние върху туризма, индустриалното развитие и увеличението на брутния вътрешен продукт (БВП).

Свързаността като държавен приоритет
За да се използва пълният потенциал на въздушната свързаност, тя трябва да бъде приоритет в държавната политика. Това изисква:
- Целенасочени политики в сектора на въздушния транспорт;
- Създаване на подходящи предпоставки на летищата;
- Развитие на далечни (long-haul) маршрути.

България – стратегическа позиция между Европа и Азия
Нашата страна се намира точно на ключовото въздушно трасе Европа–Азия – най-динамичният регион за авиационно развитие в Европа. Това предоставя изключително благоприятни възможности, които е стратегически важно да бъдат използвани в пълна степен.
Особено важна роля в този процес има летище „Васил Левски“ – София, което може да се превърне в истински регионален хъб, ако се предприемат необходимите стъпки.
Пътници по международни полети, общо:
- Пътници по международни полети 2024г. – 10 905 281
- 2024г. спрямо 2023г. има растеж от 3,7% на пътниците по
международни полети
- През 2024г. сме достигнали 95% от нивото през 2019г.
- Пътници по международни полети 2019г. – 11 474 051
- Пътници по международни полети 2023г. – 10 511 473
Пътници общо по търговски полети (международни и вътрешни)
- Пътници по търговски полети 2024г. – 11 377 440
- През 2024г. сме достигнали 95% от нивото през 2019г.
- Пътници по търговски полети 2019г. – 11 915 405
- Пътници по търговски полети 2023г. – 11 001 062
- 2024г. спрямо 2023г. има растеж от 3,4% на пътниците по търговски
полети
Пътници по редовни линии:
Пътниците по редовни линии, включващи лични, бизнес пътувания, индивидуални туристически пътувания и гостуване.
- Пътници по международни редовни полети 2024г. – 9 445 303, тоест
87% от общо пътниците по международни полети
- 2024г. спрямо 2023г. има растеж от 5% на пътниците по
международни редовни полети
- През 2024г. сме надминали с 4,6% нивата от 2019г.
- Пътници по международни редовни полети 2019г. – 9 032 227
- Пътници по международни редовни полети 2023г. – 8 997 832
Пътници по чартърни полети:
- Пътници по международни чартърни полети 2024г. – 1 459 978
(13% от общо пътници по международни полети)
- През 2024г. сме достигнали 60% от нивото през 2019г.
- Пътници по международни чартърни полети 2019г. – 2 441 824
- Пътници по международни чартърни полети 2023г. – 1 513 641
- 2024г. спрямо 2023г. има спад от 3,5% на пътниците по международни чартърни полети
Спрямо базисната 2019г. общо по търговски полети, ние достигаме 95% през 2024-та година. Редовните линии имат 4,6% повишение, а чартърните –драстично намаляват с 40% спад спрямо 2019г. Това е закономерна тенденция, която наблюдаваме години наред. Тя се дължи както на ръста на опериране на нискотарифните превозвачи, така и на самостоятелното организиране от страна на туристите на техните пътувания.

Летище София – брой пътници (пристигащи и заминаващи)
Столичното летище София се откроява като особено важно летище за свързаността на страната с около 70% от всички пътници по международни полети и почти 11% увеличение на този показател спрямо 2023г. При него 96% от пътниците по международни полети бяха по редовни линии, а само 4% бяха пътниците по чартърни полети, обслужващи основно
зимните курорти. Такова е съотношението на полетите и в други европейски столици с туристически трафик (Атина, Виена, Мадрид).
Относно свързаността на летище София, която е определяща за цялата държава, може да отбележим, че на този етап няма почти никакви редовни полети на изток от България към дългосрочно най-бързо развиващия се азиатски трафик от и до Европа. Можем да си пожелаем сериозен ръст в следващите години по това направление. През 2024г. броят на пътниците, преминали през летище София е както следва:
- Общо международни – 7 658 201 – 10,7% увеличение спрямо 2023г.
(6 920 744) и 12,7% увеличение спрямо 2019г. (6 794 449);
Този резултат може да бъде оценен като много добър.
- Редовни международни – 7 358 241 (спрямо 6 631 906 през 2023г. и
6 572 314 през 2019г.)
- Чартърни международни – 299 960 (спрямо 288 838 през 2023 г. и
222 135 през 2019г.)

Двете морски летища, Варна и Бургас имат решаващо значение за морския туризъм и важно значение за свързаността на Източна България. През тях преминават 28% от пътниците по всички международни полети (12% Варна, 16% Бургас). Делът на чартърните полети на всяко от летищата през 2024г. е следният: за Варна са 26%, за Бургас 45%. Прави впечатление малкият процент редовни полети особено за Бургас, но явно краткият сезон и тук оказва влияние. Броят на пътниците за двете морски летища за 2024г. са както следва:

Летище Варна – брой пътници (пристигащи и заминаващи)
- Редовни международни – 977 501 (спрямо 1 228 993 през 2023г. и
1 030 961 през 2019г.). Това са 74% от пътниците по международни
полети от и до летище Варна. Спад от 251 492 (20,5%) пътници спрямо
2023г.
- Общо пътници по търговски полети – 1 536 472 (спрямо 1 822 136 за
2023г.)
- Чартърни международни – 339 483 (спрямо 365 520 през 2023г. и
680 496 през 2019г.). Това са 26% от пътниците по международни
полети от и до летище Варна.
- Общо международни – 1 316 984 (спрямо 1 594 513 през 2023г. и
1 711 457 през 2019г.); спад от 277 529 (17,4%) пътници спрямо 2023г.
- Пътници по вътрешни линии – 219 488 (спрямо 227 623 за 2023г.)

Летище Бургас– брой пътници (пристигащи и заминаващи)
- Редовни международни – 968 128 (спрямо 971 673 през 2023г. и
1 305 996 през 2019г.) Това са 55% от пътниците по международни
полети от и до летище Бургас.
- Общо пътници по търговски полети – 1 786 658 (спрямо 1 828 973 за
2023г.)
- Чартърни международни – 802 785 (спрямо 841 280 през 2023г. и
1 527 261 през 2019г.) Това са 45% от пътниците по международни
полети от и до летище Бургас.
- Общо международни – 1 770 913 – (спрямо 1 812 953 през 2023г. и
2 833 257 през 2019г.); спад от 42 040 (2,3%) пътници спрямо 2023г.
- Пътници по вътрешни линии – 15 745 (спрямо 16 020 за 2023г.)
Икономиката на морските ни градове разчита основно на туристическата индустрия и затрудненията в тази индустрия пряко се отразяват на превозите на пътници от/до летище Варна и летище Бургас. Прави впечатление, че през изминалата 2024г. има спад спрямо 2023г. в броя на обслужените пътници. Спадът е по-силно видим особено при превозените
пътници по редовни международни линии от и до летище Варна – 20,5%.
Разпределение на пътниците между чужди и български авиокомпании по чартърни полети при морските летища
- Варна – 22% от пътниците по международни чартърни полети са
превозени от български авиокомпании - Бургас – 26% от пътниците по международни чартърни полети са
превозени от български авиокомпании
Тенденции
В заключение, 2024г. бележи ръст от 3,7% спрямо 2023г. на пътниците по международни полети в България. Това ни дава основание за оптимистични прогнози в бъдеще.
Материалът е изготвен от Институт по въздушен транспорт и Асоциацията на българските авиокомпании от екип в състав: Светослав Станулов, Йовко Йоцев, Душан Станулов, Таня Томова и Валентина Лулева. Използвани са статистически данни от ГД ГВА.