Масови проверки на заведения и магазини по морето
В рамките на летната контролна кампания на Националната агенция за приходите (НАП) по Черноморието са проверени над 4600 търговски обекта – заведения, дискотеки, барове, атракциони и магазини за хранителни стоки.
Установени нарушения и липси
Инспекторите са констатирали 1325 нарушения, сред които:
- 339 случая на неиздаване на фискален бон;
- 231 проверки с разлики между касовите апарати и наличностите в касите;
- 89 обекта без фискално устройство;
- над 300 случая на касови бележки, които не отговарят на изискванията.
Санкции и мерки срещу нарушителите
- На 1184 търговци са издадени актове за нарушения.
- 239 обекта подлежат на запечатване.
- В над 240 обекта с просрочени задължения са иззети средства на стойност 75,3 хил. лв.
Много собственици са предпочели да заплатят глобите в 14-дневен срок, като са се възползвали от намаление от 20%.
Промени в закона и мобилно приложение за контрол
От НАП припомнят, че промените в Закона за ДДС, в сила от 1 януари 2024 г., засилват контрола върху приходите и противодействат на укриването.
Гражданите могат да упражняват контрол чрез мобилното приложение NRA Mobile, което сканира QR кода на касовата бележка.
Приложението е достъпно в App Store и Google Play.
Сигнали за нарушения могат да се подават:
- на телефон 0700 18 700;
- по електронна поща: infocenter@nra.bg.
Цел на кампанията
Лятната контролна кампания на НАП, проведена от 30 юни до началото на септември 2024 г., имаше за цел:
реално отчитане на оборотите.
подобряване на фискалната дисциплина;
насърчаване на доброволното спазване на правилата от бизнеса;
осигуряване на равнопоставена бизнес среда;