Положителни очаквания за летния сезон в България
Национален борд по туризъм летен сезон
Членовете на Националния борд по туризъм (НБТ) изразяват оптимизъм относно предстоящия летен сезон. Проведено допитване сред членовете и партньорите на борда показва еднозначни положителни очаквания и тенденция за увеличен брой туристи и засилен интерес към България като туристическа дестинация.
Предпоставки за силен туристически сезон
В интервю за БТА Полина Карастоянова, изпълнителен директор на НБТ, сподели че всички необходими условия са налице – благоприятен климат, отлична подготовка на туристическите комплекси и хотели. Извършени са множество подобрения – обновяване на интериори и екстериори, осветление, озеленяване, което допринася за цялостното преживяване на туристите.
Шенген и еврозоната – стратегически ползи
Два ключови макрофактора влияят пряко върху индустрията: влизането на България в Шенген и предстоящото присъединяване към еврозоната. Те носят ползи както за имиджа на страната, така и за комфортното пътуване и доверието на туристите. Според Карастоянова, туристическият бизнес е напълно готов за въвеждането на еврото от 1 януари 2026 г.
Предизвикателствата пред летния сезон
Въпреки положителните прогнози, съществуват проблеми. Един от тях са закъснелите ремонти по ключови пътища – магистралите „Тракия“ и „Хемус“, които затрудняват свободното придвижване. НБТ подчертава нуждата от по-добро планиране на инфраструктурните дейности.
Друг сериозен проблем остава кадровото обезпечение в сектора. Липсата на достатъчно персонал води до необходимост от внос на работници от трети страни. За разрешаване на този въпрос, на 20 май ще се проведе национален форум с участието на ключови министри и институции.
Очакван ръст на чуждестранни туристи
НБТ прогнозира над 13 милиона чуждестранни туристи през 2025 г., като има вероятност броят да се доближи и до 14 милиона. Поведението на пътуващите се е променило след COVID-19 – хората ценят преживяванията и пътуват по-често, макар и за по-кратко.
Положително въздействие оказват и рекламните кампании на България в международни медии като National Geographic и 24 Kitchen, насочени към винен, кулинарен и конгресен туризъм.
Променящите се навици на пътуване
Летните почивки все по-често се резервират в последния момент, с престой от 3-4 нощувки. Класическата седмична семейна ваканция остава популярна сред туристи от Великобритания, Германия и Централна Европа. Туристите от Румъния, Гърция и Турция предпочитат кратки, но интензивни пътувания.
Работа на институциите и международен интерес
Министерството на туризма работи еднакво активно както с основните пазари, така и с нови. Това разнообразява туристическия поток и създава условия за устойчив ръст. Специално внимание се обръща на възможностите за разширяване към презокеански пазари – САЩ, Китай, Индия и Близкия изток, чрез съвместни туристически продукти и директни полети.
Българският турист – нови предпочитания
Българите все по-често избират Северното Черноморие – курорти като „Златни пясъци“ и „Св. св. Константин и Елена“ печелят интереса на родните туристи с модерна база и екологични концепции за отдих.
Цени и инфлация – какво да очакваме
Няма основания за съществени увеличения в цените на летния отдих. Карастоянова подчерта, че всяка оферта зависи от основни икономически фактори, а страховете около поскъпване заради въвеждането на еврото са неоснователни.
Развитие на туризъм през цялата година
От НБТ приветстват усилията на Министерството на туризма за предлагане на целогодишни туристически продукти. Потенциалът на вътрешността на страната и на планинския туризъм следва да бъде използван чрез държавна подкрепа и съвместна работа с бизнеса.
БТА представя поредица от прогнози на браншови организации за предстоящия летен сезон в България в периода 1 юни, когато в деня след откриването на сезона Агенцията организира седмото издание на форума си „БГ Туризъм“ в Поморие. Досега бяха представени прогнозите на Института за анализи и оценки в туризма, Българската асоциация на туристическите агенции и Обединение „Бъдеще за туризма“.