Качеството на хотелските услуги в България през 2024 г. за втора поредна година нараства. Индексът HotScore, който измерва удовлетворението на гостите на хотелите в България, нараства с 0,9 пункта до 72,4 – ръст, който макар и малко по-нисък от миналогодишния (1,5 пункта), все пак очертава стабилна положителна тенденция по отношение обслужването.
Ръстът е окуражаващ, защото ясно показва, че въпреки редицата предизвикателства, пред които е изправен секторът, като скок на цените на основни стоки и услуги, липсата на работна ръка, политическата несигурност и други негативни фактори, качеството на хотелските услуги расте.
Изследването е на Хотелския форум за качеството на хотелските услуги в България, обхваща периода от декември 2023 г. до декември 2024 г. и измерва с алгоритми и класира на база потребителски оценки над 1000 хотела в страната, които отговарят на условията да имат 20 и повече стаи (за да бъдат изключени Airbnb-апартаментите и къщите за гости), категория три, четири и пет звезди, както и минимален брой от 50 потребителски оценки в различните платформи за резервации.
Анализ на представянето в големите международни платформи за резервации
Хотелският бизнес е един от малкото, в които качеството на предоставяната услуга може да бъде прецизно измерено. Обективен критерий за това са оценките и отзивите, които гостите на хотелите оставят в различните платформи за резервации, като Booking.com, Google, Tripadvisor, и други.
Именно на базата на тези оценки, чрез специален алгоритъм и с помощта на изкуствен интелект се изчислява индексът за потребителска удовлетвореност за всеки хотел в страната – неговият HotScore™ (Hotel Score). За целта, освен самите потребителски оценки, алгоритъмът отчита също:
- Категорията на хотела – туристите имат различни очаквания за престоя си в един 3-звезден и един 5-звезден хотели;
- Брой коментари – за хотел с 1500 оценки е по-трудно да постигне и поддържа висок
HotScore, в сравнение с такъв само с 200 оценки; - Няколко други фактора, които гарантират максимална обективност.
Без жури или гласуване на „публиката“ в социалните мрежи – единствените, които могат обективно да оценят колко добър е даден хотел са неговите гости.
Важно е да се отбележи, че с цел максимална прозрачност и обективност, изчисляването на индекса HotScore, както и последващото включване на стоте най-добри хотели в рейтинга TOP 100 Best Hotels in Bulgaria 2024 е напълно безплатно за тях.
През 2024 г., проектът за изчисляване и текущо следене на рейтинга на хотелите в България беше одобрен и съфинансиран от Европейския съюз по оперативна програма „Иновации и конкурентноспособност“ – доказателство за значението му като реален измерител на качеството на хотелския продукт в страната.
Други любопитни факти
Всички хотели, включени в изследването, разполагат с капацитет от малко над 100 хил. стаи или средно по около 95 стаи за всеки от категоризираните с 3, 4 и 5 звезди хотели у нас. Малко под половината от всички изследвани хотели са морски, 27% са градски, с по 10% са спа и планинските хотели и 7% са „други ваканционни“, в които влизат хотелите в близост до природни и исторически забележителнности.
Сред 100-те най-добри хотели в страната 40 са морски, 29 градски, 18 спа, 7 планински и 6 са „други ваканционни“.
Отново сред първите 100, съотношението между 4- и 5-звездните хотели е 50:50, а с най-много представители в стотицата присъства Пловдив (12), следван от София (11), Слънчев бряг (9), Златни пясъци (8), Несебър (5), Банско (5), Бургас (4), Велинград (4), Обзор (4) и т.н.
Класацията TOP 100 Best Hotels in Bulgaria 2024
100-те хотела, постигнали най-висок индекс HotScore през годината, традиционно ще бъдат
включени в рейтинга TOP 100 Best Hotels in Bulgaria 2024