2024 в авиацията: стабилна и успешна
българска гражданска авиация
2024 година бе успешна за българската гражданска авиация. Това отчетоха от Асоциацията на българските авиокомпании, като подчертаха стабилността на сектора и икономическата устойчивост на операторите.

Активни авиокомпании през 2024 г.
Към края на 2024 година, 12 български авиокомпании с валиден оперативен лиценз извършват редовни и чартърни пътнически полети, както и товарни превози:
- Юръпиън Еър Чартър
- България Еър
- Би Ейч Еър
- Карго Ер
- Бул Ер
- АЛК
- Флай2Скай
- Електра Еъруейс
- Компас Карго Еърлайнс
- Гъливеър
- ГП Авиейшън
- Джет Скай Еъруейс
- Авиостарт

Въздухоплавателни средства
Общо 80 въздухоплавателни средства са използвани от българските авиокомпании през 2024 г.:
59 пътнически самолета:
- 39 × Airbus A320
- 9 × Boeing 737
- 4 × Embraer 190
- 1 × Airbus A330
- 6 × Airbus A220
- 2 × Piaggio P180 Avanti
21 карго самолета:
- 18 × Boeing 737
- 3 × Boeing 747

Международна активност и пазари
Около 85% от самолетите на българските авиокомпании са оперирали извън България, основно в:
- Германия
- Белгия
- Португалия
- Гърция
- Турция
- Албания
- Косово
- Сърбия и други
Карго полетите са насочени към и в рамките на Европа. Тази експортна ориентация осигурява икономическа устойчивост и високо ниво на безопасност и качество, съответстващи на европейските стандарти.

Безопасност на полетите и качество на операциите
Българските авиокомпании са запазили висока степен на безопасност и икономическа ефективност през 2024 г. Продължи работата по повишаване на оперативната и техническа надеждност, което е приоритет за:
- Авиокомпании
- Бази за техническо обслужване
- Летища
- Обучителни центрове
- Ръководство на въздушното движение (РВД)
Бази за техническо обслужване и ремонт
България се утвърждава като европейски център за техническо обслужване на самолети. По данни на Ch-aviation, София е на 9-то място в света по капацитет на действащите ТО бази.
Водещи ТО организации:
- Луфтханза Техник София
- Аеротехник
- Юръпиън Еър Чартър
- Глоубъл Мейнтенънс
- Плейн тех (София)
- Електра (Варна)
В страната има 17 линии за ТО на самолети с над 150 места – 4 пъти повече от нуждите на местните превозвачи, което създава сериозен експортен капацитет.
Успешно продължи и производството на компоненти за въздухоплавателни средства от Латекоер – Пловдив.
Авиационен персонал и обучение
Квалифицираният персонал е ключов фактор за безопасността. България разполага с отличен капацитет за обучение на:
- Професионални пилоти
- Кабинен състав
- Авиационни техници
- Ръководители на полети и летищен персонал
Полетни симулатори:
Институтът по въздушен транспорт предлага:
- 4 пълни симулатора от висок клас за Airbus и Boeing
- 3 симулатора от по-нисък клас
- Капацитетът надхвърля двойно нуждите на страната
България предлага типово обучение и ежегодни тренировки, включващи аварийни сценарии на всеки 6 месеца. Центърът е добре разпознаваем в Балканите, Източна Европа, Африка и Азия.
Проблем с първоначалното обучение на пилоти
Недостатъчният приток на нови пилоти остава слабост, въпреки наличието на:
- Обучение в Долна Митрополия
- Частни летателни центрове
Поради това се налага наемането на чуждестранни пилоти.

2024 година бе стабилна и положителна за българската гражданска авиация. Авиокомпаниите успяха да постигнат:
- Сигурност на полетите
- Икономическа устойчивост
- Международна реализация
- Развитие на техническия капацитет
- Качествено обучение на персонала
Секторът демонстрира потенциал за още по-широко присъствие на европейския и глобален авиационен пазар.
Материалът е изготвен от Институт по въздушен транспорт и Асоциацията на
българските авиокомпании от екип в състав: Светослав Станулов, Йовко Йоцев,
Душан Станулов, Таня Томова и Валентина Лулева. Използвани са статистически
данни от ГД ГВА.