българска гражданска авиация

Успешна година за българската гражданска авиация. Това отчетоха от Асоциацията на българските авиокомпании

2024 в авиацията: стабилна и успешна

българска гражданска авиация

2024 година бе успешна за българската гражданска авиация. Това отчетоха от Асоциацията на българските авиокомпании, като подчертаха стабилността на сектора и икономическата устойчивост на операторите.

Пресконференция на Асоциацията на българските авиокомпании

Активни авиокомпании през 2024 г.

Към края на 2024 година, 12 български авиокомпании с валиден оперативен лиценз извършват редовни и чартърни пътнически полети, както и товарни превози:

  • Юръпиън Еър Чартър
  • България Еър
  • Би Ейч Еър
  • Карго Ер
  • Бул Ер
  • АЛК
  • Флай2Скай
  • Електра Еъруейс
  • Компас Карго Еърлайнс
  • Гъливеър
  • ГП Авиейшън
  • Джет Скай Еъруейс
  • Авиостарт

Въздухоплавателни средства

Общо 80 въздухоплавателни средства са използвани от българските авиокомпании през 2024 г.:

59 пътнически самолета:

  • 39 × Airbus A320
  • 9 × Boeing 737
  • 4 × Embraer 190
  • 1 × Airbus A330
  • 6 × Airbus A220
  • 2 × Piaggio P180 Avanti

21 карго самолета:

  • 18 × Boeing 737
  • 3 × Boeing 747

българска гражданска авиация

Международна активност и пазари

Около 85% от самолетите на българските авиокомпании са оперирали извън България, основно в:

  • Германия
  • Белгия
  • Португалия
  • Гърция
  • Турция
  • Албания
  • Косово
  • Сърбия и други

Карго полетите са насочени към и в рамките на Европа. Тази експортна ориентация осигурява икономическа устойчивост и високо ниво на безопасност и качество, съответстващи на европейските стандарти.


българска гражданска авиация

Безопасност на полетите и качество на операциите

Българските авиокомпании са запазили висока степен на безопасност и икономическа ефективност през 2024 г. Продължи работата по повишаване на оперативната и техническа надеждност, което е приоритет за:

  • Авиокомпании
  • Бази за техническо обслужване
  • Летища
  • Обучителни центрове
  • Ръководство на въздушното движение (РВД)

Бази за техническо обслужване и ремонт

България се утвърждава като европейски център за техническо обслужване на самолети. По данни на Ch-aviation, София е на 9-то място в света по капацитет на действащите ТО бази.

Водещи ТО организации:

  • Луфтханза Техник София
  • Аеротехник
  • Юръпиън Еър Чартър
  • Глоубъл Мейнтенънс
  • Плейн тех (София)
  • Електра (Варна)

В страната има 17 линии за ТО на самолети с над 150 места – 4 пъти повече от нуждите на местните превозвачи, което създава сериозен експортен капацитет.

Успешно продължи и производството на компоненти за въздухоплавателни средства от Латекоер – Пловдив.


Авиационен персонал и обучение

Квалифицираният персонал е ключов фактор за безопасността. България разполага с отличен капацитет за обучение на:

  • Професионални пилоти
  • Кабинен състав
  • Авиационни техници
  • Ръководители на полети и летищен персонал

Полетни симулатори:

Институтът по въздушен транспорт предлага:

  • 4 пълни симулатора от висок клас за Airbus и Boeing
  • 3 симулатора от по-нисък клас
  • Капацитетът надхвърля двойно нуждите на страната

България предлага типово обучение и ежегодни тренировки, включващи аварийни сценарии на всеки 6 месеца. Центърът е добре разпознаваем в Балканите, Източна Европа, Африка и Азия.

Проблем с първоначалното обучение на пилоти

Недостатъчният приток на нови пилоти остава слабост, въпреки наличието на:

  • Обучение в Долна Митрополия
  • Частни летателни центрове

Поради това се налага наемането на чуждестранни пилоти.


българска гражданска авиация

2024 година бе стабилна и положителна за българската гражданска авиация. Авиокомпаниите успяха да постигнат:

  • Сигурност на полетите
  • Икономическа устойчивост
  • Международна реализация
  • Развитие на техническия капацитет
  • Качествено обучение на персонала

Секторът демонстрира потенциал за още по-широко присъствие на европейския и глобален авиационен пазар.

Материалът е изготвен от Институт по въздушен транспорт и Асоциацията на
българските авиокомпании
от екип в състав: Светослав Станулов, Йовко Йоцев,
Душан Станулов, Таня Томова и Валентина Лулева. Използвани са статистически
данни от ГД ГВА.

__________________________________________

Последвайте TravelRadar.bg във FACEBOOK

Последвайте TravelRadar.bg в INSTAGRAM

Последвайте TravelRadar.bg в LINKEDIN

Последвайте TravelRadar.bg в YOUTUBE

Свързани публикации
Общо
0
Споделете