Глобални резултати в авиацията през 2024 г.
Изминалата 2024 година беше добра за българската гражданска авиация, каза Светослав Станулов – председател на Асоциацията на българските авиокомпании. На пресконференция беше обсъдено състоянието на българската гражданската авиация през 2024 г. и тенденциите за развитие.

Преглед на глобалното и европейско състояние на авиацията през 2024 г.
През 2024 г. световната авиация надмина очакванията за възстановяване след COVID-19, поставени от IATA.
Авиокомпаниите отчитат повече пътнически и товарен трафик, при по-високи средни коефициенти на натоварване (load factor) и по-ниски разходи за гориво, отколкото бе прогнозирано.
Основни акценти:
- 83,5% от всички места в самолетите са били заети.
- Над 30 000 самолета са превозили почти 5 милиарда пътници – ръст от 10,2% на годишна база.
- Карго трафикът се е увеличил с 11,6%, достигайки 68,5 милиона тона.
- Съществува недостиг от над 4 500 търговски самолета спрямо заявените намерения на производителите от 2019 г., което забавя развитието на сектора.
Състояние и перспективи на европейската гражданска авиация
Авиационният сектор в България функционира в рамките на единния европейски пазар, както от търговска, така и от регулаторна гледна точка.
С влизането във въздушния Шенген, границите на практика не съществуват в авиацията, което създава нови възможности, но и предизвикателства за нашите авиокомпании.
Данни за пазарната активност в ЕС и България
- През 2024 г. в ЕС са регистрирани 6,7 милиона търговски полета, което е ръст от 5,8% спрямо 2023 г.
- Въпреки това, нивата остават под тези от 2019 г. (7 милиона).
- Нередовни търговски полети (чартъри и специални полети) в ЕС са 8,7% от всички полети, докато в България този дял е 13%.
Данни за българските летища:
- София: 4% нередовни полети
- Варна: 26%
- Бургас: 45%
Дългосрочни прогнози и ръст на трафика
Според Евроконтрол, до 2050 г. се очаква броят на полетите в Европа да нарасне с над 50% спрямо 2023 г., достигайки 15,4 милиона полета годишно.
- Най-бързият растеж се очаква в посока Азия, включително и в България.
- От 2014 г. досега, трафикът над България се е удвоил.
- През 2024 г. РВД е обслужила над 1 милион въздухоплавателни средства – рекорд и успех за страната.
Международни партньорства и посоки на растеж
- Близък Изток: Очакван годишен ръст от 3,4%
- Азиатско-тихоокеански регион: 2,7% годишно
Разходи и логистика
- Разходите за гориво през 2024 г. са намалели с 3%, но останалите разходи са увеличени с 11%, главно заради инфлационен натиск върху заплати и оперативни нужди.
Състояние на авиационния флот в България
- България разполага с 3 карго и 1 пътнически широкофюзелажни самолета, което ограничава възможностите за дълги полети.
- Необходими са подобрени летищни условия и държавна политика за развитие на далечни дестинации.
Европейски пазар: Сегменти и тенденции
- Класически авиокомпании: 36% дял
- Нискотарифни авиокомпании: 34% дял
- Airbus: 41% от полетите в Европа, 58% от българския флот
- Boeing: 32% в Европа, 38% в България
Забавяне на доставките на самолети
Това забавяне води до удължена експлоатация на по-стари самолети, което повишава средната възраст на флота до 14,8 години – една от най-високите до момента.
През 2024 г. производителите не доставят около 560 самолета, 70% от които се отнасят до Boeing.