авиация 2024 България Европа

Авиацията през 2024 г.: Възстановяване, предизвикателства и мястото на България в европейския въздушен трафик

Глобални резултати в авиацията през 2024 г.

Изминалата 2024 година беше добра за българската гражданска авиация, каза Светослав Станулов – председател на Асоциацията на българските авиокомпании. На пресконференция беше обсъдено състоянието на българската гражданската авиация през 2024 г. и тенденциите за развитие.

авиацията

Преглед на глобалното и европейско състояние на авиацията през 2024 г.

През 2024 г. световната авиация надмина очакванията за възстановяване след COVID-19, поставени от IATA.
Авиокомпаниите отчитат повече пътнически и товарен трафик, при по-високи средни коефициенти на натоварване (load factor) и по-ниски разходи за гориво, отколкото бе прогнозирано.

Основни акценти:

  • 83,5% от всички места в самолетите са били заети.
  • Над 30 000 самолета са превозили почти 5 милиарда пътници – ръст от 10,2% на годишна база.
  • Карго трафикът се е увеличил с 11,6%, достигайки 68,5 милиона тона.
  • Съществува недостиг от над 4 500 търговски самолета спрямо заявените намерения на производителите от 2019 г., което забавя развитието на сектора.

Състояние и перспективи на европейската гражданска авиация

Авиационният сектор в България функционира в рамките на единния европейски пазар, както от търговска, така и от регулаторна гледна точка.
С влизането във въздушния Шенген, границите на практика не съществуват в авиацията, което създава нови възможности, но и предизвикателства за нашите авиокомпании.


Данни за пазарната активност в ЕС и България

  • През 2024 г. в ЕС са регистрирани 6,7 милиона търговски полета, което е ръст от 5,8% спрямо 2023 г.
  • Въпреки това, нивата остават под тези от 2019 г. (7 милиона).
  • Нередовни търговски полети (чартъри и специални полети) в ЕС са 8,7% от всички полети, докато в България този дял е 13%.

Данни за българските летища:

  • София: 4% нередовни полети
  • Варна: 26%
  • Бургас: 45%

Дългосрочни прогнози и ръст на трафика

Според Евроконтрол, до 2050 г. се очаква броят на полетите в Европа да нарасне с над 50% спрямо 2023 г., достигайки 15,4 милиона полета годишно.

  • Най-бързият растеж се очаква в посока Азия, включително и в България.
  • От 2014 г. досега, трафикът над България се е удвоил.
  • През 2024 г. РВД е обслужила над 1 милион въздухоплавателни средства – рекорд и успех за страната.

Международни партньорства и посоки на растеж

  • Близък Изток: Очакван годишен ръст от 3,4%
  • Азиатско-тихоокеански регион: 2,7% годишно

Разходи и логистика

  • Разходите за гориво през 2024 г. са намалели с 3%, но останалите разходи са увеличени с 11%, главно заради инфлационен натиск върху заплати и оперативни нужди.

Състояние на авиационния флот в България

  • България разполага с 3 карго и 1 пътнически широкофюзелажни самолета, което ограничава възможностите за дълги полети.
  • Необходими са подобрени летищни условия и държавна политика за развитие на далечни дестинации.

Европейски пазар: Сегменти и тенденции

  • Класически авиокомпании: 36% дял
  • Нискотарифни авиокомпании: 34% дял
  • Airbus: 41% от полетите в Европа, 58% от българския флот
  • Boeing: 32% в Европа, 38% в България

Забавяне на доставките на самолети

Това забавяне води до удължена експлоатация на по-стари самолети, което повишава средната възраст на флота до 14,8 години – една от най-високите до момента.

През 2024 г. производителите не доставят около 560 самолета, 70% от които се отнасят до Boeing.

__________________________________________

Последвайте TravelRadar.bg във FACEBOOK

Последвайте TravelRadar.bg в INSTAGRAM

Последвайте TravelRadar.bg в LINKEDIN

Последвайте TravelRadar.bg в YOUTUBE

Свързани публикации
Общо
0
Споделете